Cases

Treinloos het spoor inwinnen

Het kan! Dit hebben wij aangetoond door een Pilot in samenwerking met CGI en Strukton Rail. Het was de wens vanuit Strukton Rail om te onderzoeken in hoeverre het spoor door middel van alternatieve inmeetmethodieken, minimale inspanningen op afstand ingewonnen kan worden. Een mooi pilot project dat wij met succes hebben afgelegd. Benieuwd hoe? Lees dan vooral verder!

Klik op bovenstaande afbeeldingen om het enorme detailniveau te ervaren.

Pilot

Het doel van de pilot was om te onderzoeken of het inwinnen van het spoor met drones net zo nauwkeurig is als traditionele methodes. Ook is er onderzocht wat de meerwaarde is van het inmeten met drones.

Als eerste zijn we begonnen met het meten van grondslagpunten rondom het spoor. Deze grondslagpunten hebben we tijdens de hele pilot gebruikt. Daarna is het stuk spoor ingewonnen met een statische laserscanner. Vervolgens hebben wij hetzelfde stuk spoor ingewonnen met onze drone voorzien van een hoge resolutie (100 Megapixel) camera.

In samenwerking met CGI, de TU Delft en de Universiteit van Wageningen hebben we onze conclusies vertaald naar een gedegen onderzoek met erg mooie resultaten. Ben je geïnteresseerd in het lezen van dit onderzoek? Neem dan gerust contact op met Remco Kootstra!

En toen? Wat zijn de resultaten?

Uit de pilot kwam dat het inmeten met drones veel efficiënter is! De nauwkeurigheden zijn vergelijkbaar met de resultaten die traditioneel ingewonnen zijn. Ook wordt er door de drone data een algeheel beeld gecreëerd van de omliggende sporen en de omgeving van het spoor.

Inmiddels hebben we een nieuwe drone aangeschaft: de DJI M300-RTK. Deze drone kan nog nauwkeuriger data inwinnen door de ingebouwde RTK. Hierdoor hoeven er minder arbeidsintensieve handelingen gedaan te worden, zo hoeven we bijvoorbeeld minder grondslagpunten te meten.

Afbeelding: Het verschil tussen de drone-metingen en de statisch ingewonnen data

En wat lever je dan op aan de opdrachtgever?

De ingewonnen data verwerken wij op basis van fotogrammetrie, dit is een vorm van Drone Mapping. Wij rekenen alle ingewonnen foto’s aan elkaar. Hiervan realiseren wij een nauwkeurige 3D-puntenwolk, een orthomosaic en een 3D-mesh. De 3D-puntenwolk wordt gebruikt om een Digitaal Terrein Model (exact in XYZ) te realiseren binnen de eisen van ProRail.

Meerwaarde van het inwinnen van het spoor met drones

De meerwaarde van het inwinnen van het spoor met drones is dat het inwinnen met drones gemakkelijker is dan de methodes die nu gebruikt worden. Omdat wij niet op het spoor meten maar boven het spoor, hoeven wij maar rekening te houden met een beperkt aantal veiligheidsmaatregelen. Wij zijn niet afhankelijk van buitendienststellingen en hoeven ook niet ’s nachts in te winnen. Ook is de ingewonnen data veel completer, dit komt doordat wij de gehele situatie vastleggen en niet alleen het spoor. En als kers op de taart beschikken wij ook nog over de juiste certificeringen die horen bij het werken op en rondom het spoor.

“De techniek is er en met komst van ons RTK-systeem kunnen we het nog efficiënter inrichten. We kunnen meteen aan de slag om he spoor in te winnen!”, Remco Kootstra.

Meerwaarde drones samengevat

  • Niet afhankelijk van een aantal sporen
  • Beperkt aantal veiligheidsmaatregelen
  • Overdag vliegen
  • Veiliger
  • Completere informatie (wissels, seinkasten, et cetera)
  • Visuele vastlegging (nulmeting)
  • Opleverdossiers
  • Asset Management
  • Change monitoring
  • Infrarood opnames van de wissels

Hoe wordt het spoor traditioneel ingewonnen?

Momenteel wordt het spoor nog vaak ingewonnen door een trein of trolley die op het spoor wordt geplaatst. Hiervoor moeten veel veiligheidsmaatregelen genomen worden. Ook is het alleen mogelijk om op deze manier data in te winnen wanneer er geen treinen rijden. Dus er moet sprake zijn van een buitendienststelling of er moet ’s nachts gemeten worden.

Ook is de ingewonnen data beperkt. Dit komt doordat er alleen data ingewonnen wordt van het spoor waar je overheen rijdt. Hierdoor krijg je geen algeheel beeld van het spoor en de omliggende sporen en/of de omgeving daaromheen. Daarnaast wordt er weinig (hoge resolutie) visuele informatie vastgelegd waarmee bijvoorbeeld de staat van het spoor, de objecten en de bovenleidingen geïnspecteerd kunnen worden.

Neem contact op
Remco Kootstra

Bedrijfsleider en projectleider

Tel: +31 (0)6 5799 4595
 remco.kootstra@eyefly.nl

  • “Veiliger, efficiënter en sneller”

    Eyefly

  • “Hoge verwachtingen? Wij maken ze waar”

    Eyefly

  • “Moeilijk bereikbare gebieden? Wij zien geen barrières”

    Eyefly

  • “Niet alleen het inwinnen van data, maar ook de professionele bewerking”

    Eyefly