Treinloos het spoor inwinnen

Het kan! Dit hebben wij aangetoond door een Pilot in samenwerking met CGI en Strukton Rail. Het was de wens vanuit Strukton Rail om te onderzoeken in hoeverre het spoor door middel van alternatieve inmeetmethodieken, minimale inspanningen op afstand ingewonnen kan worden. Een mooi pilot project dat wij met succes hebben afgelegd. Benieuwd hoe? Lees dan vooral verder!

Pilot

Het doel van de pilot was om te onderzoeken of het inwinnen van het spoor met drones net zo nauwkeurig is als traditionele methodes. Ook is er onderzocht wat de meerwaarde is van het inmeten met drones.

Als eerste zijn we begonnen met het meten van grondslagpunten rondom het spoor. Deze grondslagpunten hebben we tijdens de hele pilot gebruikt. Daarna is het stuk spoor ingewonnen met een statische laserscanner. Vervolgens hebben wij hetzelfde stuk spoor ingewonnen met onze drone voorzien van een hoge resolutie (100 Megapixel) camera.

In samenwerking met CGI, de TU Delft en de Universiteit van Wageningen hebben we onze conclusies vertaald naar een gedegen onderzoek met erg mooie resultaten. Ben je geïnteresseerd in het lezen van dit onderzoek? Neem dan gerust contact op met Remco Kootstra!

En toen? Wat zijn de resultaten?

Uit de pilot kwam dat het inmeten met drones veel efficiënter is! De nauwkeurigheden zijn vergelijkbaar met de resultaten die traditioneel ingewonnen zijn. Ook wordt er door de drone data een algeheel beeld gecreëerd van de omliggende sporen en de omgeving van het spoor.

Inmiddels hebben we een nieuwe drone aangeschaft: de DJI M300-RTK. Deze drone kan nog nauwkeuriger data inwinnen door de ingebouwde RTK. Hierdoor hoeven er minder arbeidsintensieve handelingen gedaan te worden, zo hoeven we bijvoorbeeld minder grondslagpunten te meten.

En wat lever je dan op aan de opdrachtgever?

De ingewonnen data verwerken wij op basis van fotogrammetrie, dit is een vorm van Drone Mapping. Wij rekenen alle ingewonnen foto’s aan elkaar. Hiervan realiseren wij een nauwkeurige 3D-puntenwolk, een orthomosaic en een 3D-mesh. De 3D-puntenwolk wordt gebruikt om een Digitaal Terrein Model (exact in XYZ) te realiseren binnen de eisen van ProRail.

Meerwaarde van het inwinnen van het spoor met drones

De meerwaarde van het inwinnen van het spoor met drones is dat het inwinnen met drones gemakkelijker is dan de methodes die nu gebruikt worden. Omdat wij niet op het spoor meten maar boven het spoor, hoeven wij maar rekening te houden met een beperkt aantal veiligheidsmaatregelen. Wij zijn niet afhankelijk van buitendienststellingen en hoeven ook niet ’s nachts in te winnen. Ook is de ingewonnen data veel completer, dit komt doordat wij de gehele situatie vastleggen en niet alleen het spoor. En als kers op de taart beschikken wij ook nog over de juiste certificeringen die horen bij het werken op en rondom het spoor.

“De techniek is er en met komst van ons RTK-systeem kunnen we het nog efficiënter inrichten. We kunnen meteen aan de slag om he spoor in te winnen!”, Remco Kootstra.

Meerwaarde drones samengevat

  • Niet afhankelijk van een aantal sporen
  • Beperkt aantal veiligheidsmaatregelen
  • Overdag vliegen
  • Veiliger
  • Completere informatie (wissels, seinkasten, et cetera)
  • Visuele vastlegging (nulmeting)
  • Opleverdossiers
  • Asset Management
  • Change monitoring
  • Infrarood opnames van de wissels

Hoe wordt het spoor traditioneel ingewonnen?

Momenteel wordt het spoor nog vaak ingewonnen door een trein of trolley die op het spoor wordt geplaatst. Hiervoor moeten veel veiligheidsmaatregelen genomen worden. Ook is het alleen mogelijk om op deze manier data in te winnen wanneer er geen treinen rijden. Dus er moet sprake zijn van een buitendienststelling of er moet ’s nachts gemeten worden.

Ook is de ingewonnen data beperkt. Dit komt doordat er alleen data ingewonnen wordt van het spoor waar je overheen rijdt. Hierdoor krijg je geen algeheel beeld van het spoor en de omliggende sporen en/of de omgeving daaromheen. Daarnaast wordt er weinig (hoge resolutie) visuele informatie vastgelegd waarmee bijvoorbeeld de staat van het spoor, de objecten en de bovenleidingen geïnspecteerd kunnen worden.

Gerelateerde projecten

Afbrandhoogtes Damwanden Enschede

Afbrandhoogtes Damwanden Enschede

Strukton is bezig met het aanbrengen van een grondkering voor het laatste deel van de fietssnelweg F35 in opdracht van gemeente Enschede. Het gaat hierbij om een damwand parallel lopend aan het...

Lees meer
Producten Liendert LIVE

Producten Liendert LIVE

Wij zijn bezig met de realisatie van een 3D-stadsmodel van de Amersfoortse wijk Liendert. Alle data is ingewonnen en de producten worden nu gerealiseerd. Het 3D-stadsmodel is één van de...

Lees meer
Kartbanen in kaart

Kartbanen in kaart

In samenwerking met Geomaat en in opdracht van de KNAF en Sweco hebben wij 5 kartbanen vastgelegd en uitgewerkt; Venray, Berghem, Strijen, Oldenzaal en Zwolle. De ingewonnen data verwerken wij tot...

Lees meer

De fotobeelden maken we met onze drone met
100-megapixel camera. De beelden zijn zeer nauwkeurig: tot 0,5 millimeter per pixel.

Daarom EyeFly

  • Gecertificeerd drone operator
  • Specialist in data-inwinning én verwerking
  • Experts op het gebied van Geo-, Infra- en Bouw

Meer weten?

Remco Kootstra
Bedrijfsleider & projectleider

+31 (0)6 5799 4595
remco.kootstra@eyefly.nl
LinkedIn

Meer informatie over onze diensten en werkzaamheden?

Vraag naar de mogelijkheden bij een van onze specialisten of neem contact met ons op door een bericht te sturen.