Cases

Bruginspectie – 10 bruggen in Zeeland

Wij verzorgen een inventarisatie voor de bruginspectie van een tiental bruggen in Zeeland. In 2023 start namelijk een grote renovatie aan deze bruggen. Wij zijn aan de voorkant van dit traject betrokken: met behulp van drones brengen we onderdelen als beton, asfalt, voegovergangen, damwanden en stalen constructies in beeld. Dit helpt onze opdrachtgever Nebest om de precieze werkzaamheden en planning te bepalen.

Eyefly Bruginspectie

In Zeeland zijn meer dan 300 bruggen. Deze vormen een belangrijk onderdeel in de Zeeuwse infrastructuur. Rijkswaterstaat Zee en Delta is verantwoordelijk voor de bruggen die onderdeel uitmaken van het Zeeuwse hoofd(vaar)wegennet. Daarvan staan nu maar liefst 10 bruggen op de lijst om gerenoveerd te worden. Veel bruggen stammen uit de jaren 70: verschillende onderdelen naderen het einde van hun levensduur. Bovendien is het aantal verkeersbewegingen de afgelopen decennia fors gestegen. De bruggen zijn dus toe aan vernieuwing. Dit renovatieproject zorgt ervoor dat de bruggen weer 25 tot 30 jaar mee kunnen.

Maar voor het zover is, laat Rijkswaterstaat een groot aantal grondige inspecties uitvoeren. Ingenieursbureau Nebest laat voor de inspectie van deze 10 bruggen een inventarisatie door Eyefly doen. Doordat zij tevreden waren over onze eerdere samenwerkingen, komen ze weer terug. Dat vinden wij een groot compliment!

Inwinnen met drones

Het inwinnen van de data doen wij met behulp van professionele drones. Hoofdzaak is om iedere brug zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Hierbij is een hoog detailniveau van groot belang zodat de afwijkingen en schades zichtbaar zijn op millimeter niveau. Hoe we dit bereiken?

Het begint bij onze 100 megapixel camera. Deze gebruiken we vanaf verschillende posities voor de bruginspectie. Zo plaatsen we de camera onder één van onze drones om de bovenkant van de brug vast te leggen. Hierbij houden we in het kader van wet en regelgeving voldoende afstand van de weg. Zo waarborgen we de veiligheid en zijn er geen verkeersmaatregelen nodig. Voor het inventariseren van de onderkant van de brug zijn er meerdere methodes: zo plaatsen we de drone bovenop een drone die hiervoor geschikt is. Of we kiezen er bewust voor om vanaf de grond óf vanaf het water de brug visueel vast te leggen. Bij dit project hebben we alle drie methodes toegepast. Wanneer we welke manier gebruiken, is helemaal afhankelijk van de situatie. Het uitgangspunt blijft: hoe krijgen we de brug het meest gedetailleerd, volledig en efficiënt in beeld? Een combinatie is dan ook vaak de oplossing. Een drone inzetten is namelijk niet ons doel, maar een gereedschap om te komen tot de juiste resultaten. Klik op de afbeelding om het enorme detailniveau te ervaren.


Grondige inspecties zijn nodig om zo concreet mogelijk te weten wat er per brug moet gebeuren om ze weer toekomstbestendig te maken. Het begint bij een visuele inspectie.

Visuele inspectie als basis

De opdrachtgever beslist op basis van onze visuele bruginspectie of én waar nadere inspectie nodig is. Bijvoorbeeld door een constructeur ter plaatse. Met andere woorden, wij doen dus eigenlijk een ‘voorinspectie’. Het is belangrijk dat we haarscherpe beelden leveren van de gehele brug: een duidelijk en nauwkeurig totaalbeeld. Hier kan de opdrachtgever verder mee. Zij bepalen op basis van onze visuele data wat er per brug moet gebeuren en wat voor inspanningen er nodig zijn.

Als eindproduct leveren wij per brug een 2D-orthomosaic (hoge resolutie 2D-gegeorefereerde plattegrond), 3D-puntenwolk, 3D-mesh en een online portaal. 

Fotorealistische data: de 3D-mesh

Wij leveren een 3D-mesh als één van de eindproducten. Een 3D-mesh is een bundeling van alle genomen beelden. Het is eigenlijk een kleurecht en hoog gedetailleerd 3D-model, dat ook nog eens nauwkeurig op X, Y en Z ligt.

Een 3D-mesh geeft dus de huidige situatie van de brug op een levensechte manier weer. Op die manier kan de opdrachtgever de staat van de brug goed bekijken. En vaststellen waar schade of corrosie is. Zo inspecteren ze nauwkeurig het beton, asfalt, voegovergangen, damwanden en stalen constructies.

Eyefly bruginspectie

Via een online portaal laten we deze 3D-mesh zien in combinatie met de 100 megapixel foto’s.

Online portaal

Het online portaal is erg gebruiksvriendelijk, intuïtief en snel. Zo hoeft de opdrachtgever niet met grote databestanden te werken maar kunnen ze via een online portaal bij de data van de bruginspectie.

De 3D-mesh is de basis om te navigeren. Hoe? De opdrachtgever klikt op een willekeurige positie in de 3D-mesh, waarna de fotobeelden van dit specifieke punt worden weergegeven. Zo hoeft de opdrachtgever niet door duizenden foto’s te bladeren om juist die foto in dat perspectief te vinden. De gedetailleerde fotobeelden worden namelijk allemaal automatisch naar voren gebracht.

Daarnaast is het gemakkelijk om in dit online portaal opmerkingen toe te voegen, schades aan te geven en oppervlaktes te meten en berekenen. Bekijk de werking van ons platform via onderstaande video:

Een ander belangrijk aspect voor onze opdrachtgever bij het doen van een bruginspectie is het beperken van verkeershinder.

Geen hinder

Tijdens onze werkzaamheden is er geen sprake van verkeershinder. Wij vliegen namelijk met onze drones niet over wegen. Dit vanwege veiligheidsredenen. Ondanks dat wij niet recht boven de weg vliegen behalen we een enorm hoog detailniveau.

Neem contact op
Remco Kootstra

Bedrijfsleider en projectleider

Tel: +31 (0)6 5799 4595
 remco.kootstra@eyefly.nl

  • “Veiliger, efficiënter en sneller”

    Eyefly

  • “Hoge verwachtingen? Wij maken ze waar”

    Eyefly

  • “Moeilijk bereikbare gebieden? Wij zien geen barrières”

    Eyefly

  • “Niet alleen het inwinnen van data, maar ook de professionele bewerking”

    Eyefly